Elokuvien positiiviset ja negatiiviset vaikutukset lapsiin

Elokuvien positiiviset ja negatiiviset vaikutukset lapsiin

Kirjoittanut: Babysits
12 min lukuaika

Tässä on asiantuntijan tukema katsaus siihen, miten elokuvat voivat vaikuttaa lapsen kehitykseen (negatiivisella tai positiivisella tavalla) ja kuinka elokuva yleensä voi vaikuttaa heidän elämänkatsomukseen. Lasten ja median suhteen puhutaan paljon ruutuajasta yleensä ja siitä, miten sillä voi olla kielteinen vaikutus lapsiin. Sosiaalinen media korostetaan usein ongelmana, mutta **Toinen iso ruutuajan lähde, joka yleensä edeltää sosiaalista mediaa, ovat elokuvat** ! Tämän päivän yhteiskunnassa on arkipäivää että lapset alkavat katsella elokuvia nuoresta iästä lähtien, seuraten suosikkiprinsessojensa ja supersankareidensa seikkailuja. Meidän on kuitenkin mietittävä **elokuvien vaikutusta lapsiin** . Kuinka elokuvat voivat vaikuttaa lasten maailmankatsomukseen ja vaikuttaa heidän kehitykseensä? Halusimme päästä tämän pohjalle auttaaksemme informoimaan yhteisöämme siitä, mitä elokuvia heidän lapsensa voivat katsoa ja miten tämä voi vaikuttaa heidän kehitykseen. Joten perehdyimme tutkimuksiin ja otimme yhteyttä alan asiantuntijoihin kuullaksemme heidän mielipiteensä. Saat lisätietoja siirtymällä osuvimpaan osioon:

Ovatko kaikki lastenelokuvat sopivia lapsille
Miten elokuvat vaikuttavat lapsiin asiantuntijan mielipide
Millainen vaikutus elokuvilla voi olla lapsiin akateeminen tutkimus
Oivalluksia lastenelokuvista


Ovatko kaikki (lasten)elokuvat sopivat lapsille?

Ajattelet ehkä, “Mitä väliä sillä on, niin kauan kuin annan lapseni katsoa ainoastaan piirrettyjä lastenelokuvia, kaikki on hyvin,eikö vain? Esimerkiksi, kaikissa Disney elokuvissa on taatusti ainoastaan positiivisia aiheita jotka auttavat lastani kehittymään ja kasvamaan positiivisella asenteella!”

Näin se ei aina kuitenkaan ole. Katsotaanpa 101 Dalmatialaista (piirretty versio vuodelta 1961).

via Tumblr

Loistava elokuva, jolle kriitikot antoivat ** 98%: n arvosanan **elokuva-arviossa [Rotten Tomatoes] (https://www.rottentomatoes.com/m/101_dalmatians) {rel = nofollow target = _blank}. Se on melko helposti seurattava seikkailu, joka keskittyy 15 dalmatilaisen koiran pelastamiseen. Elokuvan lopussa kaikki pennut (* ja 86 ylimääräistä koiranpentua *) pelastuvat ja elävät ikuisesti onnellisina (***pahoittelut spoilerista!*** )

On kuitenkin vähemmän näkyviä teemoja tai implisiittisiä teemoja, jotka voivat tehdä tästä Disney-elokuvasta vähemmän sopivan. Lapsen ajatusmaailmassa turhamainen, hullu täti, joka haluaa riistää hengen sadoilta koiranpennuilta saadakseen pilkullisen dalmatialaisen turkin,voi olla melko pelottava.

Tämän lisäksi elokuvassa on myös useita hahmoja, jotka tupakoivat tai käyttävät alkoholia . Esimerkiksi vaikka lapset tuskin pitävät roolimallina, Cruella, joka tupakoi pitkää tupakkaa, ja hänen apurit jotka juovat viiniä pullosta , eivät todellakaan ole loistavia esimerkkejä käyttäytymisestä jota haluaisimme että lapsemme seuraavat. Tätä silmällä pitäen, jopa Roger, yksi päähenkilöistä ja sopivampi roolimalliksi, nähdään tupakoimasta piippua melko usein elokuvan ajan.

via Giphy

Vaikka tämä saattaa sopia paremmin ajanjaksoon, jolloin elokuva julkaistiin - 1960-luvulle, se voi vaikuttaa negatiivisesti siihen, miten lapsi sisäistää elokuvan .

Toisaalta, 101 Dalmatialaisessa on myös aiheita, joilla voi olla erittäin myönteinen vaikutus lapsiin *ja siihen, miten he havaitsevat ympäröivän maailman. Esimerkiksi se, että se näyttää ryhmätyön positiiviset arvot ja kuinka koirat pitävät yhtä ja työskentelevät yhdessä koiranpentujen pelastamiseksi.

101 dalmatians gif

via Gifs

Katso allaolevasta videosta esimerkkejä muista lastenelokuvista jotka näyttävät sekä positiivisia että negatiivisia käyttäytymismalleja

Mutta mitä tämä oikeasti tarkoittaa? Ja mitkä ovat elokuvan mahdolliset positiiviset ja / tai negatiiviset vaikutukset? Katsooko lapseni koiria, ihmisiä ja koiranpentuja jotka työskentelevät yhdessä, ja ajattelevat; Yhteistyö ja tiimityö on positiivinen asia ja avain menestykseen? TAI katsovatko he tupakoivia hahmoja ja ajattelevat .. "Hmm, ehkä piipun tai savukkeen tupakointi (tai viinin juominen pullosta) on normaali asia, jota aikuiset tekevät."


Miten elokuvat vaikuttavat lapsiin; asiantuntijan mielipide

Tätä varten halusimme tavoittaa parhaimmat asiantuntijat lasten kehityksen ja psykologian alalla, saada ammattilaisen mielipide siitä, mitä lasten mielessä tapahtuu heidän katsoessaan elokuvaa, miksi se on tärkeää, ja miten tämä voi vaikuttaa lasten kehitykseen.

Otimme yhteyttä Jennifer Harrigeriin, a PhD in Developmental Psychology joka on aikaisemmin opiskellut ja kirjoittanut Ulkonäköön liittyvistä aiheista lasten animaatioelokuvissa. Hän antoi meille arvokkaita näkökulmia miten elokuvat voivat vaikuttaa lapsiin!

Mikä on suurin tapa jolla elokuvat voivat vaikuttaa lapsiin positiivisesti ja/ tai negatiivisesti?

Jennifer:Elokuvat tarjoavat lapsille usein puitteet joiden avulla he voivat ymmärtää ympäröivää maailmaa**. Usein viestit ovat hienovaraisia, mutta ne ovat myös läpitunkevia. Lapset oppivat, että hyvä voittaa pahan, mitä tarkoittaa olla mies tai nainen, että kauniit ihmiset ovat tyypillisesti "hyviä" ja "ystävällisiä", ja että väkivalta on usein "välttämätöntä" tavoitteen saavuttamiseksi.

Miten sanoisit että elokuvat vaikuttavat eri ikäisiin lapsiin?

Jennifer: 3-vuotiaana lapset voivat jo ymmärtää viestejä aikuisten medioista. Itse asiassa yhdessä tutkimuksessa todettiin, että suuri osa esikoululaisista oli altistunut PG-13- tai R-luokitellulle elokuvalle. Lapset oppivat mediasta, ja media muodostaa osittain heidän mielipiteensä ja arvonsa. Pienemmillä lapsilla on kuitenkin vaikeampi erottaa todellisuus fantasiasta, ja he kamppailevat usein erottaakseen eron normaalin toiminnan ja mainonnan välillä.

Kuinka lapsen näkökulma siihen, miten hän elokuvan sisäistää, eroaa aikuisen näkökulmasta?

Jennifer: Lapsilla on vaikeampaa erottaa todellisuus fantasiasta ja heillä ei myöskään ole tarvittavia taitoja arvioida kriittisesti viestejä**, joita heille esitetään median kautta. Mutta totta puhuen, myös aikuiset kamppailevat arvioidakseen kriittisesti viestejä, ja todennäköisesti myös he sisäistävät uskomukset media lähteistä, mukaan lukien elokuvista.

Uskotko että elokuvien katselu vaikuttaa voimakkaasti lapsiin?

Jennifer: Kyllä . Lapset tunnistavat ja haluavat matkia ruudulla näkemänsä hahmoja; etenkin hahmoja joita he pitävät viehättävinä, itsevarmoina ja onnistuneina. Toivon että vanhemmat ja muut aikuiset voivat avata keskusteluja lasten kanssa varmistaakseen, että he oppivat arvioimaan kriittisesti elokuvista saamiaan viestejä (ts. Miltä luulet että lapsesta tuntui kun muut lapset olivat niin ilkeitä hänelle? Mitä voisit tehdä puolustaaksesi häntä? Mitä mieltä olit prinsessan ulkonäöstä? Näyttääkö hän samalta kuin useimmat ihmiset? Perustuuko arvomme siihen miltä näytämme? Pitäisikö meidän käyttää aseita tai satuttaa ihmisiä, kun olemme vihaisia heille?).

Kuvittele että katsoit tunnettua lastenelokuvaa: Mitkä asiat voivat mahdollisesti vaikuttaa lasten kehitykseen ja miten tämä voi vaikuttaa heidän näkökulmaansa psykologisesti eteenpäin?

Jennifer: En usko että yhdellä elokuvalla olisi merkittävää vaikutusta lapsen kehitykseen. Sen sijaan uskon että kyse on monien eri lähteiden (mukaan lukien elokuvien) viestien kumulatiivisesta vaikutuksesta, jotka vaikuttavat lapseen ja hänen näkökulmaansa. Uskon että elokuvilla on potentiaalia muokata lasten uskomuksia viehättävyydestä, sukupuolirooleista, väkivallasta ja menestyksestä.


Akateeminen tutkimus elokuvien vaikutuksista lapsiin

Jotta voimme antaa teille enemmän tietoa elokuvien vaikutuksista lapsiin, päätimme täydentää Jenniferin haastattelua keräämällä asiaankuuluvaa tietoa aikaisemmasta tutkimuksesta ja tiivistämällä se yksinkertaisesti. Kuten aiemmin keskusteltiin, elokuvilla voi olla merkittävä vaikutus lapsiin. Alla näet joitain positiivisia ja kielteisiä vaikutuksia,joita tieteelliset tutkimukset tukevat.

Elokuvien positiiviset ja negatiiviset vaikutukset lapsiin

Napsauta alla olevia avattavia välilehtiä saadaksesi tarkempia lisätietoja tarkastelemistamme tutkimuksista.

Negatiiviset Vaikutukset

**Elokuvien negatiiviset vaikutukset lapsiin** Elokuvat taaperoille: Saavatko taaperot katsoa TV:tä? American Academy of Pediatricsin mukaan, tv:n katselua tulisi välttää alle 48kuukauden ikäisillä lapsilla. Tämä perustuu muutamaan tekijöihin, jotka ovat: * Tieteellisen näytön puute siitä, että medialaitteiden käytöllä on hyötyä oppimiseen tai kehitykseen alle 2-vuotiailla lapsilla. * Median käytöllä on mahdollisia kielteisiä terveys- ja kehitysvaikutuksia 2-vuotiailla ja sitä nuoremmilla lapsilla. * Vanhempien median käytöllä (tai taustamedian käytöllä) on mahdollisia kielteisiä vaikutuksia tämänikäisten lasten suhteen. (lähde [American Academy of Pediatrics](https://pediatrics.aappublications.org/content/128/5/1040?ijkey=bf00cbfe06bd8c9eab781de67cb1d78f440abfc4&keytype2=tf_ipsecsha){rel=nofollow target=_blank}) **Mitkä ovat median ja tv:n haittavaikutukset pieniin lapsiin** Median ja tv-altistumisen kielteiset vaikutukset voivat vaihdella lapsen iästä riippuen. Tämä johtuu siitä että eri-ikäiset lapset ovat kognitiivisen kehityksen eri tasoilla, esimerkiksi yli 2-vuotiaat ja alle 2-vuotiaat lapset ovat **eri tasolla kognitiivisessa kehityksessä**, ja he käsittelevät tietoa eri tavoilla. (lähde [American Academy of Pediatrics](https://pediatrics.aappublications.org/content/128/5/1040?ijkey=bf00cbfe06bd8c9eab781de67cb1d78f440abfc4&keytype2=tf_ipsecsha){rel=nofollow target=_blank}) Hyvin pienille lapsille, kuten taaperoille, joilla on ollut vähemmän aikaa oppia ja kehittyä, voi olla vaikeampaa ymmärtää elokuvien tai television sisältöä. Esimerkiksi pienillä lapsilla voi olla vaikeuksia erottaa tapahtumia videolla ja saman sisällön esittävän oikean henkilön välillä. (lähde: [American Academy of Pediatrics](https://pediatrics.aappublications.org/content/128/5/1040?ijkey=bf00cbfe06bd8c9eab781de67cb1d78f440abfc4&keytype2=tf_ipsecsha){rel=nofollow target=_blank}), [Television and Very Young Children](https://www.researchgate.net/profile/Tiffany_Pempek/publication/247752052_Television_and_Very_Young_Children/links/53dfe5000cf2aede4b4a07af.pdf){rel=nofollow target=_blank}) Siksi voi olla ehdottomasti olla **vaikeampaa** käyttää videoita työkaluina oppimisen tai kehityksen apuun. Itse asiassa, tutkimusten mukaan **elokuvien ja tv:n katselulla voi olla negatiivisia vaikutuksia puheen kehitykseen** alle 2-vuotiailla lapsilla. Yksi tällainen [tutkimus](https://jamanetwork.com/journals/jamapediatrics/article-abstract/570499){rel=nofollow target=_blank}osoitti että **tv:n lisääntynyt katselu** johti **negatiivisesti pikkulasten sanavaraston kehitykseen**. APP:n ja muiden tutkimuksen mukaan pikkulasten sanavaraston kehitys on suoraan yhteydessä siihen kuinka paljon vanhemmat puhuvat heille. Television runsas käyttö kotitalouksissa voi hidastaa lapsen kielellistä kehitystä yksinkertaisesti siitä syystä että vanhemmat käyttävät vähemmän aikaa puhuakseen lapsen kanssa. (lähde [American Academy of Pediatrics](https://pediatrics.aappublications.org/content/128/5/1040?ijkey=bf00cbfe06bd8c9eab781de67cb1d78f440abfc4&keytype2=tf_ipsecsha){rel=nofollow target=_blank}) **Vaikutukset vanhempiin lapsiin** Yale University School of Medicine, National Institutes of Health, and California Pacific Medical Centerin tutkijat tarkastelivat 173 kvantitatiivista tutkimusta jossa tutkittiin tiedotusvälineille altistumista ja seitsemän terveysvaikutuksen välistä suhdetta, joista suurin osa koski elokuvia, televisiota ja musiikkia, **80% näistä havaittiin negatiivisia vaikutuksia lasten terveyteen.** (lähde [Media + Child and Adolescent Health: A Systematic Review](http://ipsdweb.ipsd.org/uploads/IPPC/CSM%20Media%20Health%20Report.pdf){rel=nofollow target=_blank}) He löysivät vahvan näytön yhdistääkseen tiedotusvälineet liikalihavuuteen ja tupakan käyttöön liittyviin kielteisiin terveysvaikutuksiin (yli **80% melkein 100 tutkimuksesta osoitti tilastollisesti merkittävän yhteyden media altistumisen ja tupakan käytön tai liikalihavuuden välillä.**) Muiden AAP: n siteeraamien tutkimusten mukaan median käyttöön on liitetty liikalihavuus, unihäiriöt, aggressiivinen käyttäytyminen ja keskittymisongelmat esikoulu- ja kouluikäisissä lapsissa. (lähde [American Academy of Pediatrics](https://pediatrics.aappublications.org/content/128/5/1040?ijkey=bf00cbfe06bd8c9eab781de67cb1d78f440abfc4&keytype2=tf_ipsecsha){rel=nofollow target=_blank})

Positiiviset vaikutukset

Details **Elokuvien positiiviset vaikutukset lapsiin** Koska olemme tähän asti keskittyneet pääasiassa elokuvien ja television kielteisiin vaikutuksiin lapsiin, nyt siirrytään positiivisiin asioihin. Negatiivisista vaikutuksista huolimatta nuoret voivat vastata positiivisiin vaikutuksiin, etenkin asianmukaisilla ohjeilla ja räätälöidyillä strategioilla. ([Positive Psychology at the Movies for Children, Adolescents and Families Linda Rufer, M.D., F.A.A.P.](https://repository.upenn.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1070&context=mapp_capstone){rel=nofollow target=_blank}) Elokuvilla voi olla positiivinen vaikutus lapsiin monella tavalla: ne voivat olla opettavaisia, auttaa kehittämään hyödyllisiä luonteenpiirteitä, sekä edistämään myönteisiä sosiaalista vuorovaikutusta. Joitakin elokuvia käytetään opiskelussa kurssimateriaalin täydennyksenä. Elokuvat ovat varmasti hyödyllisiä opetuksen apuvälineinä, sillä ne auttavat kiinnittämään huomiota opiskelijan kiinnostukseen aiheeseen ja tarjoavat joissain tapauksissa oppimismateriaalia. Tätä käytetään usein historiallisen sisällön kanssa (tämän tehokkuus riippuu elokuvista ja siitä, ovatko elokuvat historiallisesti tarkkoja). (lähde: [Positive Psychology at the Movies for Children, Adolescents and Families Linda Rufer, M.D., F.A.A.P.](https://repository.upenn.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1070&context=mapp_capstone){rel=nofollow target=_blank}) Elokuvien katselulla voi myös olla myönteisiä vaikutuksia kielten oppimiseen. Kielen opiskelussa keskitytään kommunikaatioon. Tämän takia opiskelijoilla on enemmän mahdollisuuksia kuunnella ja tulkita, ja tämä voi olla avuksi kielellisessä kehityksessä. Tutkimuksissa on havaittu, että kieli saadaan saamalla ymmärrettävää tietoa, mikä luo enemmän oppimismahdollisuuksia. Koska elokuvat tarjoavat monenlaisia​merkityksellisiä ja ymmärrettäviä tietoja, niistä voi tulla välttämättömiä työkaluja kieltenoppimisessa. Tutkimuksissa on havaittu, että kielitaito kehittyy käsittelemällä ymmärrettävää tietoa, mikä luo enemmän oppimismahdollisuuksia. Koska elokuvat tarjoavat laajasti merkityksellisiä ja ymmärrettäviä tietoja, niistä voi tulla välttämättömiä työkaluja kieltenoppimisessa. (lähde: [Bridging the Gap Between Theory and Practice, The use of Films in Language Learning](https://ijsses.tiu.edu.iq/wp-content/uploads/2017/12/Bridging-the-Gap-between-Theory-and-Practice-The-Use-of-Films-in-Language-Learning-.pdf){rel=nofollow target=_blank}.) Akateemisempien koulutusvaikutusten lisäksi on myös paljon positiivisia psykologisia vaikutuksia, joita elokuvilla voi olla lapsille. Kerronnan voima stimuloi tunteita, ja nämä tunteelliset reaktiot vaikuttavat oppimiseen ja käyttäytymiseen. Upottautuminen elokuvan hahmoon lisää empatiaa ja antaa katsojalle mahdollisuuden elää hahmon kokemuksia joutumatta kokea todellisen elämän seurauksia. (lähde: [Positive Psychology at the Movies for Children, Adolescents and Families Linda Rufer, M.D., F.A.A.P.](https://repository.upenn.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1070&context=mapp_capstone){rel=nofollow target=_blank}) Epäitsekkään tai prososiaalisen käyttäytymisen näkeminen elokuvassa auttaa motivoimaan ihmisiä käyttäytymään samalla tavalla, ja se vaikuttaa katsojien tämäntapaiseen käyttäytymiseen. Maresin ja Woodwardin tutkimuksen mukaan audiovisuaalisen median prososiaalisilla vaikutuksilla voi olla mahdollisesti jopa enemmän vaikutuksia kuin väkivaltaiselle sisällölle altistumiseen kielteisillä vaikutuksilla, koska nykyiset sosiaaliset normit suosivat prososiaalista käyttäytymistä.

Johtopäätös ja oivalluksia

Lapsesi iästä riippuen elokuvalla voi olla monia positiivisia ja kielteisiä vaikutuksia. Jennifer kuitenkin tiivisti sen hienosti vastauksellaan viimeiseen kysymykseen, sanoen: > “En usko että yhdellä elokuvalla olisi merkittävää vaikutusta lapsen kehitykseen. Sen sijaan uskon että kyse on monien eri lähteiden (mukaan lukien elokuvien) viestien kumulatiivisesta vaikutuksesta, jotka vaikuttavat lapseen ja hänen näkökulmaansa. Uskon että elokuvilla on potentiaalia muokata lasten uskomuksia viehättävyydestä, sukupuolirooleista, väkivallasta ja menestyksestä.

Hän antoi myös todella arvokkaita neuvoja ja totesi, että koska ruudulla nähdyt kuvat vaikuttavat voimakkaasti lapsiin,

“vanhemmat ja muut aikuiset voivat avata keskusteluja lasten kanssa varmistaakseen, että he oppivat arvioimaan kriittisesti elokuvista saamiaan viestejä”.

The American Pediatrics Academy tarjoaa myös hyödyllisiä, tutkimukseen perustuvia suosituksia, jotka olemme tiivistäneet alla olevassa kuvassa.

Asiantuntijoiden neuvot vanhemmille

Kaiken kaikkiaan, ei ole olemassa oikeaa tai väärää vastausta. Jos olet huolissasi siitä, miten lapsesi voi oppia arvioimaan kriittisesti käyttämäänsä mediaa, keskusteleminen elokuvista näyttää olevan yleinen teema tutkimuksessa ja asiantuntijoiden ehdotuksissa. Tässä olemme avuksi, sillä olemme käyttäneet heidän neuvojaan elokuvan keskusteluoppaan laatimiseen!

Opas keskuteluun elokuvista lapsen kanssa

Liity lastenhoitajayhteisöön!

Rekisteröidy ilmaiseksi