6 nukkumaanmenovinkkiä lapsille

6 nukkumaanmenovinkkiä lapsille

Kirjoittanut: Babysits, 3 min lukuaika

Jaa:

Lasten nukkumaanmeno voi joskus olla hankalaa. Jotkut lapset eivät vain halua mennä nukkumaan, tai heillä on vaikeuksia rentoutua ja nukahtaa. Olemme koonneet muutaman vinkin, jotka voivat auttaa sekä vanhempia että lastenhoitajia tekemään lasten nukkumaanmenosta helpompaa ja miellyttävämpää kaikille.

Iltarutiinit

Jokailtaiset rutiinit auttavat lasta sisäistämään että on aika rentoutua ja valmistautua nukkumaanmenoa varten. Yritä toistaa iltatoimet kuten iltapesu, hampaiden harjaus, yöpuvun pukeminen ja iltasatu samassa järjestyksessä joka ilta, niin pienokaisesi tietää että tämän jälkeen on nukkumaanmenoaika. Lapselle voi myös olla mielekästä ja rentouttavaa pakata oma reppu päivähoitoon tai kouluun seuraavaksi päiväksi jo edellisenä iltana. Anna lapsen auttaa myös pehmolelunsa nukkumaan, ja muista sanoa hyvää yötä myös sisaruksille ja lemmikeille!

Iltapalan ajoittaminen

Rauhallisen yön takaamiseksi lapselle on tärkeää suunnitella ilta, joka tarjoaa parhaat mahdolliset edellytykset lapsen rentoutumiselle. Yksi tärkeä asia pitää mielessä on syöminen ennen nukkumaanmenoa. Syödessämme saamme energiaa, joka ei tietenkään ole hyväksi illalla ennen nukkumista, joten yritä suunnitella illallinen riittävän ajoissa ennen nukkumaanmenoa. Sama koskee jälkiruokaa tai iltapalaa. Syö nämä mahdollisimman pian illallisen jälkeen, eikä juuri ennen nukkumaanmenoa.

Sammuta kaikki elektroniikka

Näytön tuijottaminen ennen silmien sulkemista ei ole hyväksi aikuisille, eikä varsinkaan lapsille. Näytön kirkas valo ja tapahtumat näytöllä aktivoivat aivoja, ja tämä vaikeuttaa rentoutumista. Yritä minimoida lasten ruutuaikaa illalla, oli sitten kyseessä älypuhelimet, tabletit, tietokoneet tai televisiot. On suositeltavaa pitää nämä kaikki elektroniikkalaitteet poissa makuuhuoneesta.

Leikki ennen nukkumaanmenoa

Ennen nukkumaanmenoa on tärkeää päästä eroon ylimääräisestä energiasta ja rentoutua. Listasimme jo, miksi ruutuaika ennen nukkumista ei ole paras idea. Television katselun sijasta, tee jotain missä lapsi pääsee purkaamaan energiansa ennenkuin rauhoitutte tekemään iltarutiinit. On tosin tärkeää, että lapset eivät ole liian vilkkaita nukkumaan mennessä, joten ota aktiviteettien jälkeen hetki rentoutua, vaikka kirjan parissa.

Pidä makuuhuone pimeänä ja viileänä

Pimeä huone ja viileä, miellyttävä 19 asteen huonelämpötila ovat parhaat olosuhteet rauhalliseen uneen. Lapsille on myös rauhoittavaa, jos huone on siisti ja vuodevaatteet ovat puhtaat, ja ne tuoksuvat hyvältä huoneessa. Huoneen siivous ja lelujen järjestely voi myös olla osa iltarutiinia ja valmistaa lapsi nukkumaanmenoa varten.

Äänikirjan avulla on helppo purjehtia höyhensaarille

Vaikka olisit jo lukenut yhdessä iltasadun, äänikirja voi auttaa monia lapsia nukahtamaan. Nykyään äänikirjoina on saatavilla laaja joukko lastenkirjoja. Jos sinulla on äänikirja-sovellus, voit löytää sopivia äänikirjoja eri ikäluokille. Myös Youtubesta löytyy laaja valikoima ilmaisia äänikirjoja tai rauhoittavaa musiikkia jotka voivat helpottaa lastasi nukahtamaan.

Toivomme että nämä vinkit auttavat sinua, ja auttavat lapsia nukahtamaan. Lasten nukahdettua, rentoudu, ja ota itsellesi hetki ansaittua aikaa! Hyvää yötä!