Näin hedelmien ja vihannesten syömisestä tulee hauskaa

Näin hedelmien ja vihannesten syömisestä tulee hauskaa

Kirjoittanut: Babysits, 3 min lukuaika

Hedelmiä ja vihanneksia tulisi syödä viisi annosta päivässä. Se on terveellistä ja auttaa sinua saamaan kaikki tarpeelliset vitamiinit, mutta miten käytännössä saada ruokavalioon sisällettyä kasvikset ja hedelmät? Ja ennen kaikkea, miten saada lapset syömään terveellisemmin? Kokosimme muutaman yksinkertaisen ja hauskan ohjeen joita voi helposti tehdä lasten kanssa! Antakaa luovuuden ottaa valtaa ja tehkää eri eläimiä hedelmistä ja vihanneksista. Lapset näkevät yhtäkkiä vihannesten ja hedelmien värit ja muodot aivan eri tavalla, ja terveellinen ruoka muuttuu hauskaksi!

Pienet punaiset perhoset 🦋

Aloitetaan helpoimmasta: muutamasta mansikasta voit tehdä kauniita pieniä perhosia. Tarvitset vain muutaman mansikan, minttua ja… siinä kaikki! Leikkaa mansikat alapuolelta ylös vihreää kantaa kohden, mutta älä leikkaa loppuun asti. Sitten vain taittelet ja järjestät lautaselle perhosen muotoon, ja lisää lopuksi kaksi mintunlehteä pehosen tuntosarviksi.

Papillonsfraises

Riikinkukko 🦚

Tähän toiseen eläimeen tarvitset viinirypäleitä (mieluiten vihreitä, mutta tummatkin käy yhtä hyvin), mustikoita, päärynän ja porkkanan. Puolita päärynä ja viinirypäleet pituussuunnassa. Aloita asettamalla päärynä keskelle lautasta ja tee viinirypäleistä upea pyrstö. Viimeistele upea pyrstö vielä koristelemalla se mustikoilla. Leikkaa lopuksi porkkanasta nokka ja jalat. Jätä leikkaaminen isommille lapsille tai vanhemmille, sillä terävän veitsen kanssa voi helposti sattua vahinkoja.

Paonfruits

Kaksi pientä kalaa 🐠

Varmistaaksesi nämä kalat tarvitset kolmea eri kasvista: retiisejä, porkkanaa ja kurkkua. Riippuen siitä mistä lapset eniten pitävät, voit käyttää eri versioita kalojen päistä, suomuista ja pyrstöistä. Leikka vain kasvikset ohuiksi viippaleiksi ja järjestele lautaselle. Kupliviin kupliin käytimme tässä puolitettuja mustikoita.

Poissonsradis

Huhuu, tässä tulee pöllö 🦉

Tähän värikkääseen pöllöön piilotimme monta terveellistä vihannesta. Päätä varten leikkasimme kaksi korvaa kurkusta (kuoresta), ja sulkina käytimme oranssia paprikaa. Voit käyttää myös babyporkkanoita sulkiin. Isoihin pyöreisiin pöllönsilmiin käytimme kaksi muovista pullonkorkkia, jotka täytimme kermaviilillä (turkkilainen jogurtti käy myös hyvin), ja pupillit muotoilimme ohuista tomaattiviipaleista. Pöllön vatsaan käytimme kurkkusiivuja. Kaikkein tärkeimpiin, eli siipiin käytimme pieniä kirsikkatomaatteja ja punaista paprikaa. Nyt pöllö voi lentää! Pöllö tarvitsee tietenkin myös jalat joille laskeutua: ne saat helposti muotoiltua ylijäämistä paprikasiivuista. Sitten vaan dippaamaan kasvikset kermaviiliin ja syömään ennen kuin pöllö lentää tiehensä!

Hiboulégumes

Hauskasti astetellut vihannekset ja hedelmät ovat myös loistava tapa aloittaa ja harjoitella sormiruokailua. Kun otat lapset mukaan valmistamaan annoksen, tulee siitä mukavaa yhdessäoloa samalla kuin kannustat lasta terveelliseen syömiseen.